تئاتر ایران آلمانی‌ها را شگفت زده کرد

کارگردان نمایش "زن چاق" به همراه همسرش "کاترین باخ" برای شرکت در سیزدهمین جشنواره عروسکی دانشجویان به ایران آمده بودند و این زوج هنری آلمانی در گفتگویی که با باشگاه خبرنگاران داشتند، از تجربه‌های متفاوت خود در ایران گفتند که در زیر آن را می‌خوانید.
 
"جولیا راب" کارگردان نمایش "زن چاق" در خصوص تفکرش نسبت به ایران قبل و بعد از سفر به کشورمان گفت: گروه ما قبل از اینکه برای اجرای نمایش وارد کشور ایران شود فقط یک کار مشترک بین ایران و آلمان را دیده بود که کارگردان آن نمایش دو رگه‌ای ایران و آلمان بود به همین خاطر در ابتدا هیچ ذهنیتی از تئاتر ایران نداشتیم و شرکت در سیزدهمین جشنواره عروسکی دانشجویان فرصتی  برای ارتباط با تئاتر ایران و ارزیابی آن بود.
 
"راب" کارگردان نمایش "زن چاق" افزود: در مدت اقامتان با همسرم "کاترین باخ" و مدیر صحنه نمایش "زن چاق" در ایران موفق به دیدن 5 اثر نمایشی از دانشجویان ایرانی شدیم که بعضی از آن‌ها ما را شگفت زده کرد و بعضی دیگر از آثار را هم در سطح متفاوت تجربه کردیم. هرچند که در بین این آثار کارهایی نیز مورد پسند ما نبود.
 
وی بیان کرد: دو مدرک تحصیلی در آلمان دارم، اولی رشته‌ی تئاتر و آموزش، و دیگری در رشته‌ی تئاتر عروسکی بود. در دانشگاه اشتورکارد 4 سال تحصیل به طول می‌انجامد و در این مدت با عروسک‌هایی مثل عروسک‌های ماریو نت و دستکشی، اسفنجی و... آشنا می‌شویم و در پایان دوره تحصیل باید یک اجرای نهایی را آماده کنیم و برای این اجرا از سال سوم بودجه و فضای تمرین به گروه‌ها داده می‌شود و در قدم بعدی نیز باید کارگردان به گروه اضافه شود که این کارگردان می‌تواند استاد باشد و ملیت آن نیز ملاک نمره قبولی نخواهد بود.
 
"کاترین باخ" همسر راب نیز در خصوص تئاتر در کشور آلمان گفت: حدود 20 درصد از فارغ التحصیلان رشته تئاتر کسانی هستند که در سالن‌های تئاتری کار دائم پیدا می‌کنند اما 8 درصد دیگر علاقه‌مند به فعالیت تجربی بعد از فارغ التحصیل شدنشان هستند و با تن ندادن به چهارچوب‌های کلیشه‌ای دنبال تجربه‌های نو می‌روند تا راه‌های مختلف و ایده‌های مختلف را تجربه کنند.
 
"راب" بیان کرد: در هر بخش آلمان حداقل یک سالن تئاتری دولتی فعالیت دارد اما سالن‌های مخصوص تئاتر عروسکی و حتی در مواقعی بودجه اختصاص یافته به تئاتر عروسکی بسیار کم است و به همین علت شرایط این رشته در آلمان کمی سخت است اما در مجموع دولت و مردم دوستار تئاتر هستند و همکاری را با گروه‌ها دارند.
 
کارگردان نمایش "زن چاق" در ادامه گفت: در نمایش "بانوی چاق" سعی شده تا نوعی نقد به جامعه صورت بگیرد اما وصول آن فرآیندی بود که در روند تمرین شکل گرفته است و در تمام کارهای پیشینم نیز سعی کردم که این نقد شرایط در آثارم حضور داشته باشد و مفهوم نظر من مهم است.
 
"کاترین باخ" خاطرنشان کرد: طراحی پوستر نمایش "زن چاق" بر عهده من بود، وقتی با آثار گرافیکی ایران آشنا شدم، فکر نمی‌کردم که تا این حد کار خوب در سطح شهر باشد به نوعی که می‌توانم بگویم در آلمان به این صورت کار گرافیکی صورت نگرفته و آثار گرافیکی آلمان جلوه‌های محدود تری نسبت به ایران دارد. این ویژگی در آثار تئاتری ایران نیز وجود دارد و من و همسرم هردو خیلی خوشحال هستیم که با سفر به کشور ایران توانستیم تجربه‌های خوب و متفاوت را به دست بیاوریم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : شنبه 10 اسفند 1392برچسب:, | 20:46 | نویسنده : هــــفـــتــــکـل ســـــــلام |